Kosten en vergoeding
Bij PLU krijg je zorg op maat, zonder concessies. Je kiest samen met ons wat bij jou past – in behandelvorm, tempo en behandelaar. We zijn niet gebonden aan afspraken met zorgverzekeraars, waardoor we flexibel en persoonlijk kunnen werken. En het goede nieuws: jouw behandeling wordt in de meeste gevallen voor een groot deel vergoed – soms zelfs volledig, want PLU is een door de overheid erkende GGZ-instelling.
Wat kost een behandeling bij PLU?
Wij werken volgens de officiële tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgverzekeraars gebruiken soms lagere ‘marktconforme’ of ‘gemiddeld gecontracteerde’ tarieven als basis voor vergoeding. Daardoor ligt het werkelijke percentage dat je vergoed krijgt vaak iets lager dan in je polis staat.
Wil je zeker weten hoe het bij jou zit? Neem contact op met je zorgverzekeraar en vraag welk deel van de NZa-tarieven wordt vergoed. Wij denken graag met je mee.
Wat krijg je vergoed?
Onze zorg valt binnen het basispakket van de zorgverzekering. Dat betekent dat je van je zorgverzekeraar een vergoeding ontvangt voor je behandeling bij PLU. Hoeveel dat is, hangt af van waar je verzekerd bent en wat voor soort polis je hebt.
Wachtlijstbemiddeling? Tot 100% vergoeding
Als je te lang moet wachten bij een bepaalde zorgaanbieder (meer dan 4 weken tot intake of 10 weken tot behandeling), kan je verzekeraar je helpen om een andere zorgaanbieder te vinden bij wie je sneller terecht kunt. Dit heet wachtlijstbemiddeling. Lukt dat niet bij een organisatie met wie de verzekeraar een contract heeft, dan vergoed hij mogelijk de volledige kosten van ongecontracteerde zorg (zoals PLU) als je daar wel binnen die 14 weken terecht kunt.
Informeer hiernaar bij je zorgverzekeraar. Je kunt met je vragen hierover ook contact met ons opnemen. Wij helpen je graag op weg.
Combinatiepolis? Reken op een flinke vergoeding
Bij een combinatiepolije een flink deel van de kosten vergoed, meestal 60-85%. Hoeveel precies, hangt af van je verzekeraar en de polisvoorwaarden.
Naturapolis? Iets lagere vergoeding.
Bij een naturapolis ligt het vergoedingspercentage vaak iets lager. Reken op ongeveer 45–75% van onze tarieven.
Let op: sommige verzekeraars stellen extra voorwaarden. ASR en ONVZ hanteren bijvoorbeeld een machtigingsbeleid. Je hebt eerst hun toestemming nodig om de behandeling te kunnen starten.Bij PLU kunnen we je hierover verder informeren.
Kom je er niet uit met je zorgverzekeraar? Of verloopt de wachtlijstbemiddeling niet naar wens? Meld dit bij het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Wil je een klacht indienen over ‘wachtlijstbemiddeling van je zorgverzekeraar’? Dan kun naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekering (SKGZ). Leg de klacht wel eerst voor aan je zorgverzekeraar.
(bron: www.consumentenbond.nl)
Zelf declareren bij je zorgverzekeraar
Omdat PLU geen contracten heeft met zorgverzekeraars, ontvang je na je behandeling een factuur. Die factuur kun je vervolgens zelf indienen bij je zorgverzekeraar om vergoeding aan te vragen.
Je ontvangt je factuur via Infomedics
We besteden onze tijd liever aan goede zorg dan aan administratie. Daarom werken we voor het versturen van de rekeningen samen met Infomedics. Je ontvangt de factuur dus niet van PLU zelf, maar van Infomedics – per e-mail, op het adres dat bij ons bekend is. Om de factuur te openen, krijg je een sms-code. Zo blijven je gegevens goed beveiligd.
Let op: Infomedics dient de factuur niet voor je in bij je zorgverzekeraar. Je betaalt de factuur aan Infomedics en dient deze zelf in voor vergoeding. Het bedrag op de factuur is het volledige tarief dat PLU bij jou in rekening brengt.
Je gegevens zijn veilig
Wij werken met de officiële tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgverzekeraars gebruiken soms lagere ‘marktconforme’ of‘”marktconforme” of “gemiddeld gecontracteerde” tarieven als basis voor vergoeding. Daardoor ligt het werkelijke percentage dat je vergoed krijgt vaak iets lager dan in je polis staat.
Wil je zeker weten hoe het bij jou zit? Neem contact op met je zorgverzekeraar en vraag welk deel van de NZa-tarieven wordt vergoed. Wij denken graag met je mee.
Online je factuur regelen
Via de website van Infomedics kun je veel zaken zelf eenvoudig regelen:
- Check de status van je betaling
Ga naar www.infomedics.nl en vul de cijfercode in die op je factuur staat. Je ziet meteen of de rekening al betaald is en kunt zo nodig direct via iDEAL betalen. - Hulp bij betalen
Je hebt 30 dagen de tijd om te betalen. Lukt dat niet? Dan kun je kosteloos uitstel aanvragen of – tegen een kleine vergoeding – een betalingsregeling treffen. Kijk op de website voor het Betaalplan van Infomedics. - Veelgestelde vragen
Heb je vragen? Kijk dan eerst bij de veelgestelde vragen op de website. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de servicedesk van Infomedics via 036 – 2031 900 (maandag t/m vrijdag, 9.00 – 17.00 uur).