De bladeren vallen van de bomen, het regent en het waait. Je hebt de zomer achter je gelaten en de winter staat voor de deur. Je vertrekt ’s ochtends vroeg in het donker en komt in het donker thuis. Wat betekent het voor jou als de dagen korter worden? Heb je de indruk dat je sombere gevoelens hebt, voel je je energieloos? Heb je een dipje? Wees niet getreurd, want je bent niet alleen. In het onderzoek van Radar geeft 1 op de 3 mensen aan last te hebben van een winterdip.

Hiervan is sprake als de donkere, kortere dagen invloed hebben op je humeur. Het kan zijn dat je minder energie hebt, dat je je meer vermoeid voelt en je moeite hebt uit je bed komen. Ook kan het zijn dat je somber bent, dat je je minder goed kan concentreren en je kwetsbaar voelt.

Er zijn gelukkig meerdere dingen die je kunt doen om je winterdip tegen te gaan.

1. Zoek het (dag)licht op

Vaak krijgen mensen last van een winterdip door het gebrek aan daglicht. Dit verstoort je biologische klok en kan je stemming beïnvloeden. Daglicht heeft invloed op het aanmaken van bepaalde stoffen in de hersenen, zoals het slaaphormoon melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat je een slaperig gevoel krijgt. Dit slaaphormoon wordt aangemaakt als het donker is en de aanmaak ervan neemt af als er weer licht in je ogen schijnt. Tijdens de donkere wintermaanden krijg je minder daglicht te zien waardoor er meer melatonine aangemaakt wordt, en je je overdag meer gespannen en vermoeid voelt.

Tips om meer licht op te zoeken:
– Ga naar buiten! Vooral in de ochtend is het verstandig naar buiten te gaan, want dan is er veel ‘blauw licht’ aanwezig. Blauw licht remt de aanmaak van het hormoon melatonine.
– Koop een lichttherapielamp. Deze kun je zelf aanschaffen. Deze lampen bootsen zonlicht na. Let op! De zonnebank is niet geschikt als lichttherapie, want daarmee vergroot je de kans op beschadiging aan je ogen.
– Je kunt ook een daglichtwekker aanschaffen. Deze wekker bootst de zonsopkomst na en geeft je op een natuurlijke manier een boost om op te staan.

2. Beweeg!

Het is bewezen dat voldoende sporten en bewegen goed is voor zowel je lichaam als je geest. Tijdens het bewegen komen er namelijk verschillende stofjes, neurotransmitters, vrij in je lichaam die ervoor zorgen dat jij je gelukkiger voelt. Deze neurotransmitters zijn endorfine (euforisch gevoel), serotonine (ook wel het gelukshormoon genoemd) en dopamine (blij gevoel). 20 tot 30 minuutjes bewegen per dag kan al het verschil maken. Als je nou ’s morgens gaat bewegen in de buitenlucht, combineer je het bewegen direct met het zien van (blauw) daglicht! Maar lukt dit niet, maak dan ’s avonds een wandeling, pak de fiets in plaats van de auto of breng een bezoek aan de sportschool. Je zult merken dat je energielevel omhoog gaat en dat dit je door de donkere maanden heen kan helpen!

3. Let op je voeding

In de winter hebben velen van ons een gebrek aan vitamine. Dit geldt voor vitamine D (die krijgen we normaal gesproken door zonlicht), maar ook foliumzuur en vitamine B12. Door een tekort aan deze vitaminen en mineralen kun je je lusteloos en vermoeid voelen. Het is daarom verstandig om in deze donkere tijden voedingssupplementen te slikken.

Om je beter te laten voelen, kan het verleidelijk zijn om je vol te stoppen met suikers. Maar het is beter om juist te letten op gezond voedsel. Voedsel dat invloed kan hebben op je stemming. In een eerder verschenen artikel van PLU worden er meer tips gegeven over voeding bij depressie.

4. Mediteer elke dag enkele minuten

Sta bewust stil bij waar je dankbaar voor bent en schrijf het op. Door dankbaarheid te voelen, kun je met meer aandacht kijken naar de mooie dingen in je leven en kun je de wereld om je heen anders waarnemen. Dankbaarheid kan je een gevoel geven van verlichting en geluk. Wees blij wat je hebt, en niet wat je niet hebt want dit helpt je om positiever in het leven te staan. Het helpt om je problemen en je winterdip in perspectief te plaatsen. Meditatie kan aan het begin van de dag plaatsvinden. Sta bijvoorbeeld stil bij wat de dag je gaat brengen. Maar het kan ook aan het einde van de dag voordat je gaat slapen. Benoem dan bijvoorbeeld drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent.

Tot slot, realiseer je dat je winterdip vanzelf weer over gaat. Bij PLU vinden wij het belangrijk dat jij ook tijdens de wintermaanden goed in je vel zit. Het is daarom van belang om tijdens de behandeling aan te geven wat je voelt en het bespreekbaar te maken. Uiteraard kunnen we in de behandeling aandacht besteden aan de bovenstaande tips en bekijken hoe jij je winterdip kan aanpakken.

Annemieke ten Heggeler
Psycholoog bij PLU cgg